12 روش استفاده از بوم طراحی فرهنگ سازمانی
راه های بسیار زیادی برای
استفاده از بوم طراحی فرهنگ سازمانی وجود دارد. عمدتاً از این بوم برای ترسیم فرهنگ موجود در محل کار یا طراحی یک فرهنگ جدید استفاده می کنند. با این حال، راه های زیادی وجود دارد که می توانید از این ابزار بهره مند شوید. در این
یادداشت، 12 روشی را که می توانید از این بوم استفاده کنید را پوشش خواهم داد.
1. ترسیم فرهنگ موجود در محل کار
فرهنگ موجود را شناسایی کنید: این رایج ترین روش استفاده از بوم طراحی فرهنگ سازمانی است که سازمان ها از آن استفاده می کنند. آنها از آن برای ایجاد طرحی یک صفحه ای از فرهنگ فعلی خود استفاده می کنند. بوم طراحی فرهنگ ابزاری آسان برای بیان فرهنگ در قالب واژه است. به وضوح و شفافیت و ارایه تصویر دقیق تر از محیط کار کمک می کند و زمینه های بهبود را شناسایی می کند.
یک فرهنگ جدید طراحی کنید: استارت آپ ها یا تیم ها از آن برای تعریف فرهنگ خود استفاده می کنند. سازمان هایی که فاقد فرهنگ روشن یا سالم هستند، از این ابزار برای طراحی یک فرهنگ جدید استفاده می کنند. بوم طراحی فرهنگ روشی موثر برای ایجاد طرحی از حالت دلخواه است. داشتن یک چشم انداز روشن و یک صفحه ای برای آینده، گفتگوها را در مورد آنچه باید اتفاق بیفتد تسهیل می کند.
فرهنگ سازمانی خود را ارتقا دهید: فرهنگ یک سازمان ثابت نیست، بلکه دائماً تغییر می کند. بوم طراحی فرهنگ سازمانی ابزاری پویا است که به حفظ فرهنگ جاری کمک می کند. برخی آن را به عنوان یک سکوی پرتاب می بینند. در این روش رهبران به جای اینکه بر روی همسویی تمرکز کنند، کارکنان را دعوت می کنند تا فرهنگ را به چالش بکشند تا ببینند چه چیزی می تواند بهبود یابد.
فرهنگ گذشته نگر: هنگامی که فرهنگ موجود یا آینده خود را ترسیم می کنید، بوم طراحی فرهنگ سازمانی به بررسی بهبودهای انجام شده کمک می کند. برخی از تیمها همانند داشبورد با آن رفتار می کنند و شاخصهایی را برای بلوکهای اصلی آن تعیین میکنند. هنگام طراحی یک فرهنگ گذشته نگر، پیشرفت ها را دنبال می کنند، آنچه را که کار می کند و کار نمی کند بررسی می کنند و اقدامات آینده را شناسایی می کنند.
2. یک زبان مشترک ایجاد کنید
در بسیاری از شرکتها، فرهنگ با عبارات مبهم بیان میشود که باعث ایجاد سردرگمی در مورد ماهیت واقعی شرکت، می گردد. یک مزیت اساسی این مدل، ایجاد یک طرح فرهنگی انسان محور و ساده است که یک زبان مشترک ایجاد می کند. مکالمات در مورد فرهنگ شرکت را تسهیل می کند. کارکنان آن را درک می کنند و خیلی سریع با آن کار می کنند. زبانی مشترک برای شناسایی، طراحی و توسعه فرهنگ محل کار فراهم می کند. داشتن زبان مشترک فقط مکالمات را تسهیل نمی کند. بلکه آنها را راهبردی تر و همسو تر می کند. کارکنان فقط ارزش ها را مورد بحث قرار نمی دهند، بلکه اقدامات مشخص را مورد بحث قرار می دهند. کارکنان را تشویق می کند تا بازخورد بگیرند، جلسات سازنده تری داشته باشند و فرایند تصمیم گیری ها را بهبود بخشند.
3. فرهنگ تیم خود را طراحی کنید
این مدل می تواند به ترسیم چگونگی عملکرد بهتر یک تیم کمک کند. شرکت هایی که مدت طولانی تری از این متد استفاده می کنند، تیم های خود را تشویق می کنند تا طرح اولیه خود را ایجاد کنند. این روش به شفافیت و انسجام اهداف، اولویت ها و ارزش ها در سطح تیم کمک می کند. احساس تعلق افراد به تیمهایشان قویتر خواهد شد. ما ذاتاً قبیله ای هستیم – هر چه گروه کوچکتر باشد، وابستگی ما قوی تر خواهد بود. طراحی فرهنگ درون تیمی اجازه سفارشی سازی برخی از جنبه های فرهنگ شرکت را می دهد.
4. توسعه همسویی
وضوح و شفافیت نخستین گام به سمت همسویی است. داشتن طرحی یک صفحه ای از فرهنگ شرکت شما، درک مفهوم شرکت را برای همه آسان تر می کند. سازمانها این بوم را به دلیل بیان فرهنگ خود در قالب کلمات و به روشی بصری که درک، اشتراکگذاری و پذیرش آن آسان است، مورد استفاده قرار می دهند. این مدل به این موضوع میپردازد که چگونه رفتار کارکنان فرهنگ را زنده میکند. همسویی از هدف و ارزش های اصلی آغاز می شود، اما باید رفتارهای مورد انتظار را نیز در بر گیرد. بوم طراحی فرهنگ نحوه تصمیم گیری، اولویت های شرکت و رفتارهایی که پاداش یا تنبیه می شوند را روشن می کند.
5. شکافها را کشف کنید
فرهنگ سازمان ها هرگز یکپارچه نیستند. بسیاری از عوامل باعث تغییرات درونی می شوند و شکاف هایی را در نحوه درک فرهنگ ایجاد می کنند. شکاف های فرهنگی به سطوح ارشد محدود نمی شود. طراحی فرهنگ به کشف و رفع این شکاف ها کمک می کند. به عنوان مثال، در حین کار با یک هولدینگ مواد غذایی برای ترسیم فرهنگ آن، چندین تناقض بین آنچه که مرکز فرهنگ می نامید و آنچه در سطح محلی درک می گردید، کشف کردیم. کشف شکاف های فرهنگی یادآور این است که فرهنگ یک سازمان آن چیزی نیست که وب سایت شرکتی بیان می کند، بلکه یک موجود زنده است که در رفتارهای روزمره نشان داده می شود.
6. شناسایی رقبا
بوم طراحی فرهنگ می تواند نه تنها برای توسعه فرهنگ شرکت شما، بلکه برای تجزیه و تحلیل رقبای شما نیز مورد استفاده قرار گیرد. چگونه می دانید که فرهنگ محل کار شما یک مزیت رقابتی است؟ تجزیه و تحلیل فرهنگ های دیگر به شما کمک می کند تا تشخیص دهید که آیا فرهنگ شرکت شما منحصر به فرد و متفاوت است یا خیر. تکنیک ایدهپردازی
“
Freshwatching“، تکنیکی هلندی است که می توانید برای به چالش کشیدن فرهنگ فعلی یا طراحی وضعیت آینده خود استفاده کنید. بررسی و مقایسه عناصر کلیدی سایر شرکت ها به جرقه گفتگوهای هیجان انگیز کمک می کند. کپی برداری از فرهنگ رقیب را پیشنهاد نمی کنم، اما زمانی که در کار بر روی یکی از اجزای سازنده بوم طراحی فرهنگ گیر کردید یا می خواهید احتمالات جدیدی را کشف کنید، این رویکرد موتور خلاق شما را راه اندازی می کند.
7. شکاف بین «قدیمی» و «جدید» را از بین ببرید
درگیری بین «قدیمی ها» و «تازهواردها» هویت یک سازمان را در معرض آزمایش قرار میدهد. کسانی که می خواهند نوآوری کنند روی آینده تمرکز می کنند، در حالی که کارکنان قدیمی، می خواهند گذشته را حفظ کنند. در مورد شکاف نسلی هم همین اتفاق می افتد. اغلب اوقات، دیدگاه ها و روش های کار جوانان کمتر ارزش گذاری می شود. در عین حال، کارمندان مسنتر بهعنوان “فسیل”دیده میشوند. با این حال، سازمانها باید مهارتها و دیدگاههای جدید و همچنین خرد کسانی را که غلبه بر چندین بحران تجاری را آموختهاند، گرد هم بیاورند. بوم طراحی فرهنگ کارکنان را تشویق میکند تا موضوعات را مکمل هم ببینند نه اینکه از ذهنیت «اینجا کارها را اینطور انجام میدهیم» دفاع کنند. این متد یک ابزار مشارکتی است که همه کارکنان را دعوت می کند تا فرهنگ را با هم طراحی کنند. به جای ایجاد شکاف، یکپارچگی را ترویج می کند.
8. انتظارات کارکنان تازه وارد را درک کنید
شرکت ها هنگام استخدام کارمندان جدید، همیشه سعی می کنند فرهنگ خود را به عنوان راهی برای اغوای نامزدهای جدید به کار ببرند. با این حال، معمولاً فراموش میکنند که ابتدا نیازها و انتظارات آن ها از اینکه یک فرهنگ «خوب» چگونه است را درک کنند. در شرکت
COLLABZ، از این بوم برای درک اینکه کدام نوع فرهنگ به کارکنان کمک می کند تا پیشرفت کنند، استفاده می کنند. داوطلبان یک
کپی خالی از بوم دریافت می کنند و آن را تکمیل می کنند تا فرهنگ کاری ایده آل خود را طراحی کنند. استخدام کنندگان یک سوال جالب برای الهام بخشیدن به کاندیدها مطرح نمودند: «به فرهنگی که دوست دارید در آن کار کنید فکر کنید. فکر میکنید چه محیطی میتواند بهترین نتیجه را از شما بگیرد؟» پس از آن، استخدامکنندگان فرهنگ شرکت را با انتظارات کاندیدها برای یافتن نقاط مشترک و تنشهای احتمالی مقایسه میکنند.
9. جامعه پذیری کارکنان جدید
داشتن طرحی یک صفحه ای از فرهنگ سازمان، حضور کارکنان جدید را آسان تر می کند. این کار انسانی تر و جذاب تر از ارائه یک پاورپوینت با محوریت گفتگو بین کارمند جدید و کسانی که در جلسه آنبوردینگ حضور دارند؛ می باشد. به اشتراک گذاشتن نسخه بوم فرهنگ شرکت، به فرد این امکان را می دهد که در زمان و شرایط مناسب خود به آن بازگردد و همچنان با فرهنگ شرکت آشنا شود. شما همچنین می توانید یک نسخه چاپی از آن را تهیه کنید تا کارمند جدید بتواند آن را به عنوان یادآوری در جایی قابل مشاهده نگه دارد. افراد را تشویق کنید تا از این بوم برای ایجاد مکالمه با سایر کارمندان استفاده کنند. از پرسیدن بیشتر در مورد یک مراسم خاص و یادگیری در مورد نحوه مدیریت جلسات، تا اینکه کدام عناصر بوم طراحی فرهنگ واقعاً در شرکت جاری هستند و کدام ها نیستند.
10. تنشهای فرهنگی را رفع کنید
فرهنگ یک شرکت به طور مداوم در حال تغییر است. رهبران باید درک کنند که طراحی و پرورش فرهنگ یک اقدام یکباره نیست.
بر اساس تحقیقات گارتنر، در زمان تغییرات قابل توجه، 77 درصد از کارکنان تنشهای فرهنگی را تجربه میکنند. آیا کارکنان باید سرعت را در اولویت قرار دهند یا کیفیت؟ هنگامی که ابتکارات جدید با ارزش های اصلی شرکت در تضاد است، کارکنان چگونه باید واکنش نشان دهند؟
بوم تنشهای فرهنگی بخشی از جعبه ابزار بوم طراحی فرهنگ است. به کشف و حل آنچه که تیم را درگیر کرده است، کمک می کند. استفاده از این ابزار در یک شرکت بزرگ مراقبتهای بهداشتی، به ایجاد مکالمات صریح کمک کرد و تیم را متحول کرد. با ایجاد ارتباط موثر، آنها توانستند درک کنند که کدام یک مانع آنها میشود و کدام یک همه را به جلو سوق میدهد.

11. جامعه پذیری رهبران جدید سازمان
فرهنگ سازمانی، حیوانی شکننده و کنجکاو است که باید درک و رام شود. متأسفانه، بسیاری از رهبران می خواهند پیش از آشنایی با فرهنگ، یک شرکت یا تیم را تغییر دهند. اغلب، آنها در نهایت مشکلات بیشتری ایجاد می کنند تا راه حل. همانطور که
چسترتون نویسنده و فیلسوف معروف انگلیسی میگوید: «هرگز حصار را تا زمانی که دلیل نصب آن را ندانید، پایین نیاورید». بوم طراحی فرهنگ یک راه ساده برای به اشتراک گذاشتن فرهنگ یک سازمان با یک رهبر جدید است. چه آداب و رسوم تیمی، تیم را به جلو یا عقب می کشاند؟ رهبران تازه منصوب شده از این متد برای شروع گفتگوهای جذاب با تیم های خود استفاده می کنند. به اشتراک گذاشتن یک زبان مشترک باعث می شود که گفتگو احساس ترس کمتری داشته باشد. همچنین به کشف دلیل نصب حصارها و درک آنها کمک می کند که ارزش پایین کشیدن را دارند یا خیر.
12. ادغام و تملک
عوامل زیادی می توانند باعث شکست ادغام یا تملک شوند. با این حال، زمانی که معامله انجام می شود و همه چیز آن طور که انتظار می رود پیش نمی رود، رهبران اغلب فرهنگ را سرزنش می کنند. در
مطالعهای توسط Bain، تضاد فرهنگی دلیل اصلی شکست معامله در دستیابی به بازگشت سرمایه مورد انتظار بود. به گفته رهبرانی که چندین ادغام را مدیریت کردهاند، معمولاً بین اصول، ارزشها و روشهای کار تضاد وجود دارد. هنگامی که شرکتی را می خرید، فرهنگ آن را نیز به دست می آورید. شما نمی توانید دو فرهنگ را با هم ادغام کنید یا یکی را بر دیگری تحمیل کنید، تصرف فرهنگ به صورت خصمانه خیلی خوب پیش نمی رود.
امیدوارم 12 راه برای اعمال بوم طراحی فرهنگ به شما انگیزه دهد که آن را امتحان کنید، یا اگر قبلاً از آن استفاده می کنید، مهارت های بوم خود را به سطح بالاتری ببرید. چه راه های دیگری برای استفاده از بوم طراحی فرهنگ کشف کرده اید؟ تجربه خود را در زیر به اشتراک بگذارید.